Tuesday 11 December 2012

nilai masa wang

Assalamualaikum..

cuba lihat tittle diatas...nilai masa wang..bukan nak bercerita pasal bab dalam syllabus subjek pengurusan kewangan yanga saya belajar tapi just nak apply kebenaran nilai masa wang

*sekarang nak ambil contoh nilai RM50 sekarang dan nilai RM50 dahulu

nah..tengok RM50 ni lau x kenal gak..(sumber..Bank Negara Malaysia)


alkisahnya begini

saya hanya lah seorang pelajar lagi yang kena manage kemana duit biasiswa yang saya dapat tiap2 semester.

tidak boleh lah nak membazir..prinsip saya kalau tak pandai nak expand kan duit tu dari RM 1 kepada RM5 (expand  duit tu maksudnya korang melabur atau buat something keusahawanan yang boleh biakkan duit )

so, haruslah pandai berjimat cermat dan jangan sia siakan duit biasiswa or pinjaman yang kita dah dapat tu

duit dapat dari kerajaan tu datang dari cukai n segala hasil kat negara ni dari rakyat2 negara ni..so amanah ye

ok,,saya kenal nilai wang RM50 sejak saya dah kena berbelanja barang dapur..maksudnya makanan n barang barang membasuh sejak duduk hostel..and hostel pertama time duk matrik tangkak @ kmj
yelah umur pon baru je 2 dekad..
so ambil pendekatan yang saya alami sendiri lah..kalau nak banding nilai masa wang tahun 2012 ni dengan tahun 70-an,80-an atau 90-an mmg sangat lah bezanya

tadi, 11/12/12 saya berbelanja kat MyDin..RM50..cuma beberapa item je saya dapat..
  • se paket mee segera yang paling murah je pun, "mee sedap"
  • kicap manis Jalen  je kot (wong jowo makan xde kicap xsah hihi)
  • biskut tawar tak bergula + junk food sikit
  • vico 3 in 1 ( F.Y.I...vico lagi sedap dari milo agak yang pahit tu n jom lah slow2 boikot nestle product kalau jenis yang x boleh renggang dengan nestle product macam aku ni huhuhhu)
  • stayfree (ladies hot stuff hihihi)
  • roti gardenia 70sen
ok..betapa sikit ye item saya dapat n x puas berbelanja

dulu time saya zaman matrik,,RM50..

boleh dapat 2 kali daripada barang diatas,,ni baru belanja kat MyDin,,belum kat Giant...

beginilah troli saya...=(


ok sekian saje dari saya..

so,,sila berjimat dan kena bijak manage ur own money..jgn membazir..beli yang perlu saje..

tak perlu yang branded2 kalau setakat nak menunjuk tapi tak nafikan kadang kadang perlu juga untuk yang sikit branded untuk kualiti sesuatu barang tu tapi x semua..
saya bercakap in terms of nak guna duit yang kerajaan bagi secara bijak n x minta n menyusahkan mak abah

"pakai barang branded2 kalau setakat nak show off memang boleh....boleh bla lah..Allah pun x suka"

so, kena bijak menilai..kena pandai buat keputusan yang terbaik..

sekian sahaja ceritera comel comel n manis manis..salam ukhuwah..salam perpaduan..salam 1 Malaysia...=)

No comments:

Post a Comment